Един блог за всичко, което ме вълнува

Home Top Ad

  "Другата Болейн" е исторически роман, надхвърлящ 700 страници, който обаче ме грабна още от първите няколко и не подхванах др...

Филипа Грегъри - 'Другата Болейн' - книгата срещу филма

 

"Другата Болейн" е исторически роман, надхвърлящ 700 страници, който обаче ме грабна още от първите няколко и не подхванах друга книга, докато не го прочетох. Същото преживях и с "Друговремец" и направо не мога да повярвам, че съм толкова запленена от историята, която никога не ми е била любим предмет в училище. Предполагам разковничето се крие в начина, по които са поднесени събитията. Пък и в основата на двете книги, които толкова харесвам, стои любовта. Покрай нея обаче са показани доста събития и личности характерни за периода, в който се развива историята, а това ме накара да потърся повече информация за хората и времето, което говори че авторите са си свършили чудесно работата.

Не случайно Дейли Мейл определя романа на Филипа Грегъри - "Другата Болейн" като "Най-добрият исторически роман на годината", макар че не става ясно за коя точно година е това. Първото издание на книгата е от 2001 година, у нас е издадена през 2007, а до мен достигна чак през 2018 :) Но за хубавите книги никога не е късно.

Романът се развива в периода 1521 - 1536 (между другото датата на последната глава в книгата е объркана, там пише май 1636 - QA в мен не може да не го отбележи), в двора на английският крал Хенри VIII. Изпълнен е с борба за власт, задкулисни игри, клевети, любов, омраза, пари и какво ли още не. Всичко е в името на по-близки отношения с кралското семейство, които осигуряват власт и по-добър живот. Хората са стока - особено жените, децата също - ако са момчета, са ценни, защото са наследници, ако са момичета, могат да се ползват като разменна монета в добър брак. Няма нищо свято или незаменимо, всичко може да бъде купено и продадено, заменено и предложено като дар, всеки драпа да се изкачи най-отгоре и членове на едно семейство се изправят един срещу друг, за да задоволят болните си амбиции за величие.



Историята е разказана прекрасно, завладяващо. Местата, нравите, хората са описани толкова добре, все едно съм там, думите създаваха картина в главата ми, а скорошното ни пътуване до Шотландия ми помогна тази картина да е още по-цветна и близка до тогавашните времена. Определено авторката съумя да ме накара да симпатизирам на Мери Болейн, за мен по-добрата от двете сестри Болейн, която е само пионка в играта на семейството си, но въпреки това не губи човешкото в себе си.

За разлика от нея сестра й Ан е готова на всичко, за да стане кралица, но короната се оказва много по-тежка отколкото може да си представи и плаща за това с живота си. Разбира се, за мен, виновен за всичко е Хенри VIII, за който жените са единствено уред за забавление и за раждане на наследник, затова ги сменя като носни кърпички. Шест съпруги, които ползва и изхвърля и безброй любовници, ама нали е крал, всички са искали да се докоснат до славата му.

Няма да ви преразказвам цялата книга, ако сте почитатели на този жанр и още не сте я чели, задължително я намерете и за седмица ще я ометете, поне при мен така стана :) Добре, че Филипа Грегъри има още доста книги и само те ще ми стигнат до края на годината.


И да преминем към филма. Търсейки повече информация за историческите фигури в романа, стигнах и до лентата заснета по книгата. Много благоразумно реших първо да си я дочета и после видя какво са създали за гледане. Няколко пъти вече ми се случи страшно да се разочаровам от нещо, което ми е харесало на хартия, а на екрана е станало на боза. "Другата Болейн" за мое съжаление не направи изключение. Въпреки готините актьори и чудесната им игра - Натали Портман, Скарлет Йохансон, Ерик Бана, за мен филмът не струва. Така чудесно разказаната в книгата история е превърната в холивудска продукция, разбирайте съкратена, изкривена, направена с цел повече да привлича вниманието на зрителя, отколкото да разкаже история. Няма как 716 страници да бъдат вмъкнати в 2 часа време и да няма загуби, но специално от този филм останах неприятно изненадана от крайния резултат. Та предупреждавам ви - не гледайте филма, книгата е достатъчна, за да се влюбите в творчеството на авторката. Ще ми се някой и мен да беше предупредил.

Ще се радвам на препоръка коя да е следващата книга на Филипа Грегъри към която да посегна (и надявам се да няма филм по нея) :)

0 коментара: